Copyright "©"

Kort och gott betyder copyright "rätten att kopiera". Alltså om jag uppfinner något får igen kopiera detta, det är dock fullt tillåtet att själv "hitta på" liknande saker (obs: liknande är ej samma sak som att rakt av kopiera något). Gäller både för idéer som bilder som texter. You name it.

Jag har haft tanken på ett sånt här inlägg ganska så länge, men inte varit säker på hur jag skulle formulera mig. Nu har jag bestämt mig för att bara skriva kort. Kort, tryggt och utan att peka finger. Kan hända att jag petar någon i ögat ändå, men i så fall får det vara så, för just nu i skrivande stund är det såhär jag tycker och känner.
Dock vill jag säga detta; jag tycker inte man ska sätta "©" på något man kopierat. Hej för mig!


Kommentarer;

hanna

hm...

2007-10-17 @ 16:01:29
LqR

Aaw. Jag har RSS:at din blog ett tag men inte riktigt hittat något att kommentera, men nu trampade du in på en av mina hjärtefrågor. :)

Ursprungligen är copyrightsymbolen och ordet, så vitt jag förstår, en amerikansk påminnelse om att ett verk täcks av upphovsrätten, eller ja, den amerikanska motsvarigheten. På engelska heter "upphovsrätt" "copyright", det är samma sak -- och det är lite olyckligt. På engelska är ju inte rätten att stå som upphovsperson till ett verk och att ha ensamrätt på kopiering och spridning av det samma sak, men det är det på svenska, och det leder till många mycket arbetsamma förvecklingar i den digitala informationsåldern. Det råkar nämligen vara så enkelt som att en dator inte gör skillnad på att använda/visa upp data och att kopiera den. Att läsa en fil i en dator innebär faktiskt att du MÅSTE kopiera den. Det är det som den så kallade "kopifajten", det som i media brukar förenklas till en strid mellan fildelare "som vill ha gratis musik" och skivbolagen "som vill ha betalt", handlar om. Det handlar självklart inte om det egentligen, och det vet både fildelarna och upphovsrättsmaffian, men skillnaden är att de första förlorar och de sista vinner på en sådan allmän uppfattning.

För övrigt tycker jag inte själv om personer som gnäller över att man inte får kopiera dem (exempelvis genom att smälla upp ett ©), mest därför att det inte GÅR att låta bli att kopiera. Inget skapas i ett vakuum och kopiering är nödvändigt vid skapande. Med andra ord: jag håller med dig men av helt andra skäl.

2007-10-17 @ 20:25:52
URL: http://handgranat.org/Tussilago/blog
Malin

Känner mig träffad av någon anledning... borde jag det? :o

2007-10-21 @ 23:13:47
URL: http://crazygirl.webb.se

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: